نسل پنجم شبکه های ارتباطی چه چیزی به ارمغان می آورد؟

5g network

نسل پنجم شبکه های ارتباطی چه چیزی به ارمغان می آورد؟

امروزه کمتر کسی هست که درباره شبکه های 3G و 4G نشنیده باشد به لطف تبلیغات اپراتورهای همراه تقریبا همه با مزایا و معایب این شبکه ها آشنا هستند اما آیا فقط مزیت این شبکه ها در زمینه سرعت شبکه اینترنت است؟خب البته که سرعت اینترنت یکی از نوآوریهای اصلی این شبکه ها است اما همانطور که مشاهده میکنید علاوه بر سرعت شبکه جهانی وب کیفیت سیگنال،امنیت و دسترسی در هر نسل شبکه های ارتباطی همراه نیز بهبود پیدا میکند.

نوکیا زیمنس توسعه دهنده اصلی نسل پنجم

طبیعتا نوع رمزنگاری و امنیت شبکه های نسل دوم نسبت به نسل چهارم بهبود پیدا کرده است ولی ممکن است که این تغییرات برای بعضی کشورها محسوس نباشند و یا حتی ناراحت کننده نیز باشند که علت آن بسیار واضح است و آن هم عدم بهره وری درست از تجهیزات و یا به روز نبودن سخت افزار های سرویس دهنده است،شاید برای شما هم اتفاق افتاده که در مرکز شهر باشید ولی دسترسی به سیگنال مطلوب را نداشته باشید،باور عمومی بر این است که شبکه های 3G یا 4G  اصطلاحا باتری خور هستند و خیلی زود انرژی دستگاه شما را از بین میبرند اما برخلاف باور عمومی این شبکه ها که با توجه به سختافزارهای دستگاههای شما توسعه پیدا کرده اند در هر نسل جدید علاوه بر بهبود در زمینه های مذکور که در بالا ذکر کردیم مصرف انرژی خود راکمتر میکنند اما متاسفانه به دلیل اشکالات در زیرساختهای سرویس دهنده این باور عمومی نمود پیدا میکند.

تفاوت نسلهای مختلف شبکه های همراه

 

بگذریم اواخر شهریور ماه امسال شرکت ایرانسل با همکاری شرکت سوئدی اریکسون بطور آزمایشی در محل دفتر مرکزی خود شبکه 5G را تست کردند که نتیجه موفقیت آمیزی در پی داشت. ایرانسل در ابتدای مراسم خود خبر داد که در حال حاضر تنها حدود ۱۰ اپراتور در سراسر جهان وجود دارند که توانسته‌اند به این سرعت دست پیدا کنند. هرچند لازم به ذکر است که اپراتور دوم کشورمان توسط همکاری تنگاتنگ با شرکت سویدی «اریکسون» و عقد قرارداد با این شرکت، موفق شده تا فناوری  5G را به شکل کامل آزمایش کند.

جدای از اینکه ایرانسل اولین شرکت داخلی است که دست به چنین آزمایشی زده است و ظاهرا تجهیزات لازم را هم آماده به سرویس دهی کرده است چه چیزی با عث شده که 5G را خاص کرده و به نوعی برای کاربران قدیمی تداعی کننده 3G است-همانطور که میدانید با عرضه 3G  بود که نوآوریهایی مثل مکالمه تصویری و اینترنت پرسرعت همراه برای عموم قابل استفاده شد-خب اگر شماره های قبل را دنبال کرده باشید متوجه خواهید شد که 5G یکی از زیرساخت های راه اندازی اینترنت چیزها و خانه های هوشمند است. 5G روشی به مراتب هوشمندتر برای چیزها محسوب خواهد شد تا به اینترنت دسترسی پیدا کنند. با توجه به این امر، چیزهایی که به این شبکه ارتباطی متصل می‌شوند نیز باید از هوشمندی مناسبی برخوردار باشند. هر چیزی از ماشین‌های لباسشویی گرفته تا مترهای هوشمند، دوربین‌های ترافیکی، اتوموبیل‌های بدون راننده، جاده‌های هوشمند و سنسورهایی که به یک درخت متصل شده‌اند، به‌طور پیوسته اطلاعات را از طریق اینترنت با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. بر اساس پیش‌بینی اخیر  Gartner، در سال 2020 بیش از 25 میلیارد چیز به اینترنت متصل شوند. به راحتی می‌توان متوجه شد که چه حجمی از اطلاعات باید منتقل شوند و اینترنت نسل پنجم این امیدواری را می‌دهد تا این دستگاه‌ها و چیزهای مختلف به‌راحتی کار کنند.